16/11/2012

על שקיפות המידע העירוני - בעקבות האזעקה

האזעקה בתל אביב אמש הפתיעה גם אותי, אבל היא גם הדגישה בעיני את החשיבות של שקיפות המידע העירוני. בעמוד הפייסבוק של העירייה פורסמה הנחיית פיקוד העורף לתושבי גוש דן. שימוש מצוין של העירייה בהזרמת מידע לציבור! אלא שתגובות התושבים לא איחרו לבוא, וחלקן דרשו לדעת היכן המקלטים הציבוריים. העירייה הגיבה שבאתר העירייה יש קישור למפת המקלטים בעיר:

"לאיתור המקלט הקרוב לביתך" - קישור בעמוד הראשי של אתר עיריית תל אביב יפו
אלא שהקישור לא מוביל למפה, אלא למערכת "הסביבה שלי", שמאפשרת להכניס כתובת, לסמן את סוג האתרים שיש עליהם מידע עירוני (בתי מרקחת, גני ילדים, מקלטים וכו') ולקבל את כל המקומות הרלוונטיים בסביבה:

מערכת "הסביבה שלי" באתר עיריית תל אביב יפו
למעשה, המערכת הזו מוגבלת לחיפוש טקסטואלי בעברית בלבד. אחת המגיבות בפייסבוק כתבה שלא ניתן לערוך חיפוש באנגלית (גם אי אפשר באף שפה אחרת שהיא לא עברית, לידיעת 17,000 תושבי יפו הערבים). ניתן להגדיל את הטווח הגיאוגרפי של התוצאות, שמופיעות גם ברשימה, וגם בתצוגת "תמונת מפה" ובתצוגת "מפה דינאמית" (שהרבה מחשבים יתקשו לעכל, כי היא יושבת על מערכת מסורבלת של מידע גיאוגרפי עירוני).

תוצאות חיפוש מקלטים בקרבת הכתובת שלוש 32
תוצאות החיפוש כתמונה
תוצאות החיפוש במפה דינאמית - המחשב נתקע
העירייה חולשת על נתונים רבים ועד לתקופה האחרונה בחרה לפרסמו רק במקום הנכון ובזמן הנכון (לדעתה). היה צריך להזכיר לה שהנתונים הללו אינה רכושה הפרטי, אלא של תושבי העיר, של כולנו! אחת התזכורות החשובות שניתנו לה היא התקציבולטור - קמפיין לשחרור תקציב העירייה. עד אז התקציב פורסם רק כקובץ PDF שלא ניתן לערוך בו חיפוש ובטח שלא ניתן לפתח סביבו מערכת מידע או אפליקציה. רק קמפיין התקציבולטור של תנועת "עיר לכולנו" והתנועה לחופש המידע הביאו בסופו של דבר לפתיחת התקציב בקובץ אקסל.

מאז העירייה קצת השתחררה, ולא רק התחילה לשדר מידע על גבי הרשתות החברתיות, אלא גם פרסמה קבצי נתונים עירוניים ואפילו השיקה תחרות לפיתוח אפליקציות על בסיס הקבצים הללו.

ובכל זאת היד על השאלטר עדיין אוחזת בחוזקה - כבר בקיץ, כשהיה חשש להתלקחות של מלחמה עם איראן, השתמשתי בנתוני המקלטים העירוניים שפורסמו באתר העירייה והצבתי אותם על מפת גוגל:
מפת המקלטים בתל אביב יפו (לפי נתוני העירייה) - goo.gl/q7wKu
שלחתי את הקישור לאחראי הניו מדיה של העירייה. חשבתי שזו מפה שיכולה לשמש את התושבים וכדאי שתפורסם. אלא שכנראה היה חשוב יותר קודם כל לשווק את מערכת "בסביבה שלי". באתר העירייה פורסמה הודעה ללא מפה (בגרסא האנגלית של האתר לא הופיעה הודעה כלל) ועם קישור למערכת. התגובות בפייסבוק שדרשו מערכת קלה יותר לאיתור מקלטים (כזו שגם תומכת בדפדפנים שאינם אקספלורר, שלוקח לה פחות זמן להיטען וכו') הכריעו, ובסופו של דבר ניתנה תגובה עם קישור למפה שיצרתי.

אני בעצמי פרסמתי את המפה בעמוד הפייסבוק של עיר לכולנו וכמובן גם בפרופיל שלי. והנה גם מערכת איתור מקלטים מבוססת תוכן גולשים - אפליקציית "מרחב מוגן".



לסיכום, התקדמנו מאוד מאז קבצי ה-PDF (אגב, מי שבכל זאת מעדיף למצוא את המקלט העירוני שלו דרך קובץ PDF יכול למצוא אותו במדור ביטחון וחירום באתר העירייה בקישור להורדת מפת המקלטים והמחסות התת-קרקעיים). חלק מהמידע העירוני כבר משוחרר, ואפילו לא היה צריך לחכות לתחרות אפליקציות כדי שמפתחים יקפצו על ההזדמנות להנגיש את המידע לציבור (למשל, אפליקציית tel-o-bike שמשתמשת במידע על מערכת השכרת האופניים תל-אופן). אבל עדיין יש מי שיושב על השאלטר ולפעמים שוכח שיותר מידע ויותר שקיפות עדיפים על פחות. כדאי גם לשים לב ליוזמת OpenTLV ששמה לה למטרה להנגיש לתל אביבים מידע עירוני שימושי.

דמיינו מה היה קורה אילו הפניות למוקד 106 היו מפורסמות על מפת גוגל - למשל, כשאודיע על ערמת זבל שלא פונתה, אוכל גם לדעת אם אני היחיד שהודיע על זה או שאולי כל יום נמצאת שם ערמת זבל שרבים מתלוננים עליה. יהיה מדהים לדעת מה הפער בין כמות הפניות בצפון העיר לעומת דרום העיר, והאם במרכז העיר יש יותר תלונות על מפגעי רעש ועוד ועוד. המידע הזה יכול להעצים את הקהילה, כי לפי הקלישאה "ידע זה כוח". ובעיר טובה כדאי שהתושבים יהיו בעלי הכוח, ולא רק העירייה.

ולמי שחושב שעיריית תל אביב יפו בראשות רון חולדאי כבר שינתה את דרכיה ופתחה את שערי המידע, ובינתיים יש מדי פעם פספוסים אבל זה מקרי בהחלט - דעו לכם שבימים אלה מפותחת מערכת חדשה בעירייה למידע על נכסים עירוניים. אלו הם נכסים שבבעלות העירייה, כלומר, הם שייכים לנו, לכולנו, והעירייה אחראית עליהם. את המערכת הזו מפתחים כך שהיא לא תהיה נגישה לציבור. פשוט כי העירייה רוצה לשלוט במידע שהיא מחזיקה. עד שלא תתחלף המנהיגות העירונית, לא יהיה שינוי תודעתי - העירייה תישאר בעלת הבית, תחלוש על המידע העירוני (והנכסים העירוניים), ולא התושבים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...