26/12/2012

"עיריית תל אביב לא רוצה תושבים"

מכון גזית-גלוב לחקר הנדל"ן במרכז הבינתחומי בהרצליה - תודה מקרב לב! תודה על שני מחקרים חשובים שמבהירים את החשיבות העצומה של השלטון המקומי בקביעת מחירי הדיור. המחקר הראשון קובע כי "הקפיצה במחירי הדיור - בשל העדפת העיריות לאזורי מסחר", אותו ציינתי בפוסט קודם שעסק בתחרות שבין ערים על אוכלוסייה מניבת ארנונה.

המחקר השני ממחיש עד כמה בעיית הצפיפות של גוש דן חמורה - "בפריז מצטופפים 20.2 אלף איש בכל קמ"ר, בניו יורק 10,531 אלף איש לכל קמ"ר, בטוקיו 13,671 אלף, באתונה 20,235 אלף ובז'נבה עומדת הצפיפות על 11.2 אלף איש לקמ"ר." וכמה בתל אביב? העיר המרכזית בגוש דן מצופפת בתוכה פחות מ-8,000 איש לקמ"ר. כלומר, אפילו העיר שנחשבת לצפופה בישראל לא כל כך צפופה. והסיבה לכך? לפי ד"ר אפרת טולקובסקי, מנכ"לית מכון גזית-גלוב, "גוש דן בנוי בצורה הפוכה מכל העולם. תל אביב צריכה להיות צפופה הרבה יותר. זה מסביר גם את המחירים הגבוהים במרכז תל אביב שנובעים בין היתר מהיצע נמוך של דירות ומתחבר עם המדיניות של עיריית תל אביב שלא רוצה תושבים, לעומת הערים הסובבות אותה שכן מעודדות תוכניות למגורים".

זה כמובן לא מסביר את העלייה במחירי הדיור בכל הארץ, אבל זה כן מסביר מדוע עליית המחירים בתל אביב יפו הייתה קיצונית אף יותר. ולחובבי הגרפים - שימו לב כיצד קו התכלת הבהיר (שמייצג את עליית המחירים בתל אביב יפו) חורג לא רק מהממוצע הארצי, אלא גם מאזורי הביקוש האחרים (ירושלים, השרון) ומהמרחב המטרופליני (מחוז המרכז, גוש דן):

מדד מכון גזית-גלוב למחירי דירות >
כשמבינים שזו לא טעות, אלא מדיניות, מבינים גם מה הפתרון - להחליף את המדיניות. עיריית תל אביב יפו זקוקה לשינוי כיוון מהותי - אי אפשר לעודד רק מגורי יוקרה ועסקים, אי אפשר להמשיך לכוון את העיר רק לאוכלוסיות מניבות ארנונה. גם לבני אדם מגיע ליהנות מהעיר הזו. יש לצופף אותה על ידי הגבהה של רוב הבניינים הקיימים (בייחוד במרכז העיר, ובאופן מדוד יותר גם בשכונות המנומנמות בצפון העיר). ועכשיו יש לזה גם גיבוי אקדמי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...