25/05/2013

מערכת הבחירות בתל אביב מתחממת

לקראת הבחירות המקומיות שייערכו ב-22 באוקטובר 2013, עושה רושם שמתחילה התעניינות תקשורתית בנושא. מגזין טיים אאוט פרסם בהרחבה את המרוץ לראשות העיר, ומיסגר את השיח סביב שני המועמדים העיקריים - ראש העיר הנוכחי רון חולדאי וח"כ ניצן הורוביץ ממרצ:



בכתבה הופיע גם ניתוח של קולות המצביעים בבחירות האחרונות, שנערכו ב-2008 ושבהן גבר חולדאי על יריבו ח"כ דב חנין מחד"ש בכ-20 אלף קולות:


מעבר לכך, כל הפרשנים מנסים לנתח על מה יהיו הבחירות האלה. ב-1993 הבחירות נסובו סביב הסוגיה של רכבת תחתית, אז ניצח רוני מילוא שלא הצליח להגשים את הבטחת הבחירות הזו. לא ידוע לי מה היה הנושא המרכזי של בחירות 1998, שבהן רון חולדאי ניצח ונכנס לתפקיד ראש העיר, או בבחירות 2003, אז זכה בקדנציה שנייה. בבחירות 2008 הנושא המרכזי היה ללא ספק יוקר המחיה, ובייחוד מחירי השכירות המאמירים שהביאו את הסיסמא "רון חולדאי - ראש עיר לעשירים בלבד". על מה יהיו בחירות 2013?

רבים טוענים שהבחירות ייסובו סביב סוגיית הפליטים ודרום העיר. האזור המוזנח שהפך להיות "חבית חומר נפץ", כפי שכינה אותו ח"כ ניצן הורוביץ בנאום שבו הציג את מועמדותו לראשות העיר, עשוי להיות נושא בוער עבור תושבי השכונות הדרומיות. אבל לדעתי זה לא מה שיקבע את הבחירות, כפי שחלק מנבאים. תושבי עבר הירקון הם מסה אדירה של מצביעים, ואפשר לראות שאחוז ההצבעה בשכונות הצפוניות גבוה יותר מאשר ביתר חלקי העיר. ועבורם זה לא נושא בוער. חלק מהפרשנים טוענים שיהיה בלתי אפשרי לנצח את חולדאי, אם דרום העיר ומרכז העיר לא יאחדו כוחות, וממליצים לתנועת עיר לכולנו לחבור אל מפלגת מרצ ולהציג מועמד יחיד. כבר כתבתי בעבר על כך שזה רעיון חסר תוחלת, שכן המועמד של תנועת עיר לכולנו (שכנראה יהיה אהרון מדואל, סגנו של דב חנין בתנועת עיר לכולנו בחמש השנים האחרונות) לא מקזז את הורוביץ, אלא נוטל את קולות הדרום שבבחירות האחרונות הלכו לחולדאי, בין השאר משום שתושבי שכונות הדרום לא ששו להצביע לחנין.

בכלל, יש חוסר הבנה של מערכת הבחירות המקומיות, שהיא שונה מאוד מהבחירות הארציות. בבחירות המקומיות חשוב לזכור שהמרוץ לראשות העיר נפרד לחלוטין מהמרוץ לאיוש 31 המושבים של מועצת העיר - ההצבעה היא בשני פתקים (צהוב לראשות העיר ולבן למועצת העיר), וכך בבחירות האחרונות 60 אלף קולות זרמו אל חולדאי, אך רק 20 אלף תמכו ברשימתו למועצת העיר. כך גם סיעת הירוקים בראשות פאר ויסנר זכתה ל-15 אלף קולות, אך ויסנר שהתמודד על ראשות העיר זכה בחמשת אלפים בלבד. כלומר, אין שום מתאם בין ההצבעה לראשות העיר לבין ההצבעה למועצת העיר. אני צופה שבבחירות האלה הרבה מצביעים יבחרו בפתק הצהוב את חולדאי ובפתק הלבן את מרצ.

בשל העובדה הזו, סניף תל אביב של מפלגת מרצ יערוך פריימריז בשבוע הקרוב, שבמהלכם ייבחרו ראש/ת הרשימה ויתר חברי הרשימה למועצת העיר. ללא שום קשר לכך, מפלגת מרצ מציגה את מועמדותו של ח"כ ניצן הורוביץ לראשות העיר, כך שראש/ת הרשימה שייבחר/תיבחר בפריימריז, יידחק/תידחק למקום השני ברשימה (הנה תמונה נחמדה שבה מאשרת הנהלת מרצ את המועמדות של הורוביץ).

מעבר להתעניינות התקשורתית, לא ניכרת התלהבות רבה בשטח. עיקר הפעילות כרגע היא בעולם הווירטואלי (כלומר, בפייסבוק), שם אפשר לראות מדי פעם תמונות מכנס פעילים לא וירטואלי של הורוביץ, ובעיקר מודעות (ממומנות) שמבקשות לרתום פעילים לקמפיין. בכל זאת, שלטי מרפסות התחילו לצוץ בעיקר במרכז העיר:

שלט תמיכה בח"כ ניצן הורוביץ ברחוב בלפור

תגובה 1:

  1. תל אביבי20/9/13 21:15

    כל ההשוואה בין חולדאי להורוביץ שבוצעה ע"י הכתב, נוטה ממש לטובת הורוביץ.
    תסתכלו בעצמכם ותיוכחו

    השבמחק

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...